tisdag 17 maj 2011

Synad från topp till tå

En resa från Somalia, Ryssland och mellanöstern till övre Östermalm på mindre än 20 minuter.

Fel kläder, fel sinnesstämning, fel ork! Kanske just därför blev allt så mycket tydligare. Igår drog jag lite extra i gummibandet, för att känna av, checka läget och testa gränser. Men idag, idag var de andra signaler som nu fick luft att tränga fram. 

Kanske var det också för att idag reste jag hem själv utan Bill och Bull, iklädd en slapp liten klänning i klarblå färg kombinerat med mitt blonda rufs. Som ett upplyst litet djur på zoo iklätt Sveriges färger stod jag där i rulltrappan den långa vägen ner till perrongen. Ett tåg hade nyss anlänt så rulltrappan bredvid mig, den som går åt andra hållet var fylld av människor. Det var inte bara en blick jag mötte den resan ner.

Idag har vår sköna grupp med ungdomar jobbat vidare med sina digitala berättelser.  Jag tog tillfället i akt att förbereda dem lite inför morgondagen med stop motion. När det var dags att avrunda visade jag några inspirationsfilmer från YouTube och förklarade lite kort vad vi kommer göra. Får se om det är någon som har hunnit fått någon idé om hur dem vill göra till morgondagen? Halva gänget tog med bilder hemifrån till idag så det känns att de tycker det är roligt. Det märks också på hur tyst de sitter och jobbar så säkert kan det vara en och en annan som gärna sitter hemma och funderar lite just nu.

Mitt huvud är tomt och all inspiration bortflugen. Skönt att de regnar ute. Ska krypa ner under täcket och hoppas jag vaknar full av energi igen med alla bekymmer som bortblåsta.

2 kommentarer:

Sibel sa...

Hej Cissi!
Jag är dålig på att kommentera, men tro mig, jag läser.
Jag förstod inte riktigt var (vilken plats) du kände av kulturkrockarna. Vad roligt med engagerade stop motion-elever. Kommer ni jobba i Movie Maker? Ha det fint!

Cissi funderar sa...

Ingen fara! Nej jag skrev inte ut det så tydligt alls. Känner mig lite osäker hur mycket saker och ting kan härleda till en. Men det var resan från Rinkeby - blå linje till min station efter röda linjen jag syftade på.

Blir i imove..

Tack för dina kommentarer!

Vi ses på torsdag!