lördag 18 september 2010

Fråga 1

Moment - Färg, perception, kognition
Hur tänker du dig att frågor som rör perception – och färg – skulle kunna integreras på ett naturligt sätt i bildundervisningen som helhet – och inte endast begränsas till enstaka färg- och formövningar eller analysuppgifter?


Hur jag än försöker får jag inte till det! Kanske för en knapp sekund men sen är den tillbaka igen, kuben! Jag stirrar på de dragna sträcken och försöker intensivt se det som bara en platt yta med enkla raka linjer utan rum. Men kuben reser sig ständigt upp, jag blir inte av med den fastän jag vet att om jag går fram och stryker min hand längst med bilden finns det ingen kub där som sticker fram. Det är platt, platt som en pannkaka men ändå kan mina ögon som är så fantastiska och avancerat skapade att jag tar in rummet i bilden. Tänk, så fort jag bara öppnar mina ögon och du öppnar dina så ser vi ett rum, ett landskap, vi ser djup, perspektiv och skuggor. Det här är ord som vi har kommit överrens om tillsammans för att vi ska kunna beskriva det vi ser för varandra. För att vi ska kunna kommunicera och förstå varandra. För att vi ska kunna dela det vi ser tillsammans du och jag. Likaså med färg. Jag blev så till mig efter föreläsningarna tillsammans med.

Tänk att ha verktygen om hur vårt seende fungerar och ta in der i bildsalen och göra eleverna medvetna om det. Jobba med det, föra en dialog kring det. Vad är det vi ser och hur ser vi det? Varför ser vi det som vi gör? Det är inte mycket som krävs bara några samtal och exempel men att göra det ofta och tydligt. Så fort vi ska måla hanterar vi färg, tusch lika så. Ska vi avbilda eller gestalta, överdriva eller förenkla. Vad vi än ska göra har vi våra ögon med oss och vi läser av och tolkar omgivningen för att översätta det in i vårt verk oavsett teknik vi väljer och om resultatet blir abstrakta eller konkreta bilder/skulpturer.

Att vara medveten om något medför även möjligheten att utnyttja det. Har vi kunskapen om hur till exempel skuggor faller kan vi genom hur och var vi väljer att placera skuggorna och i vilken färg kan vi påverka upplevelsen av ljuset i bilden. Vart det kommer ifrån, även förvränga och göra det omöjliga som geometriska former i 3D som går in i varandra på ett sätt som aldrig skulle gå att bygga. Jag mins bilderna i matteboken från högstadiet. Hur länge jag än satt och glodde på dem kunde jag aldrig förstå hur det var möjligt. Ni har säkert också sett dem, mins tyvärr inte konstnärens namn. Hur som helst, vilken uppgift vi än tar oss an i bildsalen är det viktigt att lämna utrymme för dialogen.. Samtalet. Det finns så mycket intressanta saker att prata om och lyfta fram kring bilder och seende att det vore en förlust om jag inte skulle lyckas integrerar det naturligt i undervisningen.Ulf Klarén att jag nästan exploderade. Tänk så många tusentals färger, alla världens färger som våra ögon kan ta in. Jag bara ryser över hur extremt genomtänkt varenda en av världens alla skapelser är inklusive dig och mig.

1 kommentar:

viktoria sa...

Det är just så Ulf hoppas att ni ska använda dessa kunskaper, förstå perception/kognition och därefter möjliggöra förståelse för hur vi ser färg. När våra diskussioner går hem hos er blir vi glada!

Konstnären du tänker på kanske är Oscar Reutersvärd?